Gardermoen utbyggd för att slå Kastrup

Heiko Junge/NTB scanpix/TT: Kristin Skogen Lund, som leder Næringslivets Hovedorganisasjon, fanns bland talarna vid torsdagens invigning.
Heiko Junge/NTB scanpix/TT: Kristin Skogen Lund, som leder Næringslivets Hovedorganisasjon, fanns bland talarna vid torsdagens invigning.
Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT: Stora ytor på nya Gardermoen. Arkivbild.
Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT: Stora ytor på nya Gardermoen. Arkivbild.

Efter sex års arbete och 14 miljarder spenderade norska kronor är nu Oslos flygplats Gardermoen nästan dubbelt så stor.

Detta kommer att ge Norge ökad konkurrenskraft internationellt, sade flygorganet Avinors koncernchef Dag Falk-Petersen vid invigningen på torsdagen, rapporterar nyhetsbyrån NTB.

Frågan är därmed om Köpenhamns dagar som Nordens flyghuvudstad är räknade. Storflygplatsen i Kastrup har länge varit ledande, och hade förra året över 29 miljoner passagerare. Gardermoen slutade då på knappt 26 miljoner, medan Arlanda fick nöja sig med uppemot 25 miljoner.

Nya Gardermoen är dimensionerad för 32 miljoner årliga passagerare, men det återstår förstås att se om det blir så många – och i vilken mån Köpenhamns flygplats fortsätter att växa, trots att en planerad utbyggnad där knappt har lämnat ritbordet.

Gardermoens utvidgning är en signal om fortsatt goda tider för flygbranschen i Norge, trots att man där infört en flygskatt av den typ som nu debatteras hett i Sverige.

Flygplatserna för Nordens två övriga huvudstäder är mindre, med drygt 17 miljoner passagerare i Helsingfors och knappt 7 miljoner för Reykjavik under 2016.