Vid skärgårdskusten utanför Göteborg ligger Stenungstorg, här pågår en massiv om- och tillbyggnad för att skapa ett öppet och myllrande centrum precis vid havet. Citycon ansvarar för projektet, en marin oas som egentligen bara är början på företagets byggplaner.
Det är inte alla torg och centrum som ligger precis bredvid vattnet, men Stenungstorg utanför Göteborg har en havsutsikt som är få förunnad. Det är precis detta som är så speciellt med projektet menar Mattias Bernunger, utvecklingschef från Citycon.
– Det är relativt få gallerior som ligger bredvid vattnet som Stenungstorg gör, säger Mattias Bernunger. Projektet består av tre etapper. Den första fasen - utbyggnad och inflyttning för bland andra H&M, Nordic Wellness, Kjell och Company med flera, öppnade och invigdes julen 2014. Fas två och tre pågår, där vi bland annat river ner ett gammalt hus för att skapa ett nytt hamntorg och bygger ut gallerian, på annat ställe, för att skapa nya butiker och kaféer med magnifik utsikt. Tanken är att möjliggöra bättre ytor och flöden vid och genom gallerian, där det ska vara lätt att ta sig från ena änden till den andra. För att uppnå detta bygger vi bland annat fler entrémöjligheter, restauranger och kaféer där fas tre kommer att handla mest om att skapa en knutpunkt mitt i centrum med utbyggnad mot vattnet.
– Vi är en långsiktig aktör och investerar i bra och utvecklande projekt och områden. Planerna för Stenungstorg sträcker sig även till ytterligare utökad handel och framtida bostäder i området, säger Mattias Bernunger, ett område som vi gärna är en del av, växer och utvecklar vidare.
Men att utveckla ett redan livat område som ett centrum är inte alltid lätt. Mycket människor och butiker skapar stora utmaningar för när och var arbetet kan ta plats. Därför har bygget oftast fått vänta på lugnare tider och lågsäsong så att inte byggnationen stör de människor som arbetar och lever i området under processen.
Med en modern känsla
– Det vi strävar efter i etapp två är att göra det vackra gångstråket vid småbåtsbryggorna mer tillgängligt för besökare, samt att bygga ett hamntorg som är tänkt att bli en trevlig plats att vara på, speciellt under varmare årstider, säger Peter Sundvall, projektansvarig på Citycon. För att åstadkomma detta så har vi rivit en byggnad och genomfört en total om och tillbyggnad av restaurang Bistro Beo, som i sin nya utformning blir nästan dubbelt så stor. I tredje etappen så gör vi ett ”infill” i det som tidigare var en vändplats för räddningstjänsten.
Projektets tre olika etapper har olika förutsättningar i sig, men de har samtidigt gestaltats för att passa in med omkringliggande byggnader, likaså med en modern känsla. Etapp ett är en tvåplansbyggnad med fasadbeklädnad av tre nyanser platsmurat rött tegel och en stor andel fasadglas. I etapp två och tre är fasaderna nästan uteslutande glas och byggnaderna har anpassats i höjd och gestaltning efter omkringliggande fastigheter.
– Vi har stora förhoppningar att detta kommer att tas emot väl av våra kunder och redan idag känns det Nya Hamntorget riktigt bra, trots att det i dagsläget är en byggarbetsplats, avslutar Peter Sundvall.
Citycon: (ruta)
Citycon äger, förvaltar och utvecklar dagligvarubaserade köpcentrum i urbana lägen i Norden och Baltikum. Citycon har 20 köpcentrum i Finland, 20 i Norge, 10 i Sverige, inklusive Kista Galleria, tre i Estland och ett i Danmark. Därtill uthyr och förvaltar Citycon 14 köpcentrum i Norge på uppdrag av andra ägare.
FAKTA
Stenungstorg, Göteborg
Byggherre: Citycon Development AB
Totalentreprenör: Kålltorps Byggnads AB
Arkitekt: Strategisk Arkitektur Fries & Ekeroth AB
Omfattning (tillskapande yta): 6 000 kvadratmeter
Byggkostnad: 180 miljoner kronor (pågående)
Tidsram: Byggstart maj 2015, beräknas stå klart mars 2016