Allt du behöver veta om digital Äta-hantering

Bild: Bygglet

Ändring och tilläggsarbeten är i de flesta projekt helt ofrånkomligt. Men hur säkrar man att det inte blir dispyter längre fram kring vad som ingick från början, vilket material som var medräknat i offerten, eller hur lång tid ett extra moment tog?

Här är det oerhört viktigt att kunna visa att kunden beställt en viss ändring. Att då förlita sig på en muntlig förfrågan eller beställning väger tunt, då bevisbördan alltid ligger på hantverkaren.

5 steg för att ta kontroll över din ÄTA-hantering och få nöjda kunder

1. Säkerställ att du får en digital accept innan själva ÄTA-arbetet påbörjas!

2. Få reda på hur mycket kostnader ni ligger ute med på tilläggsarbeten genom att din personal redovisar tid och materialinköp direkt mot ditt ÄTA-projekt.

3. Redovisa kostnaderna på nolltid genom att enkelt ta ut listor ur systemet. Det gör dina kundmöten både tydliga och mer effektiva.

4. Se till så att du kan få betalt för allt tilläggsarbete som görs genom att involvera kunden tidigt och få deras accept och signatur.

5. Få en positiv resultatuppföljning och därmed också full kontroll på alla era ÄTO:r!

I projektverktyget Bygglet har vi smarta funktioner för ÄTA-hantering som gör att du får snabba godkännanden och inte missar något vid faktureringen. Vill du läsa mer om hur det fungerar i Bygglet? Klicka här!

Bygglets filosofi är att det inte ska vara ett projekt att driva projekt. Idag har vi över 2600+ kunder verksamma inom byggservice, mark och anläggning, vvs och installationer, måleri m.m. Med Bygglet har de fått stenkoll på sina projekt genom att samla alla delar av företaget på ett enda ställe. Översikten (en av våra mest uppskattade funktioner) uppdateras dessutom i realtid så att du hela tiden kan följa hur det går för företaget.

Läs mer på www.bygglet.com!

bild