Stjärnarkitektens nya kontor i Beverly Hills

Genom att bygga huset på 10 stålpelare kunde Heusch kringgå kravet på en stödmur som hade varit skrymmande.

Översättning Simon Matthis

Stjärnarkitekten Gerhard Heusch har byggt ett nytt kontor på 140 kvadratmeter i undervåningen till sin bostad i Beverly Hills i Los Angeles. Kontoret använder de innovativa designlösningar som kom till pass vid bygget av den 325 kvadratmeter stora villan, som ligger på en tomt inbäddad av grönska med utsikt över Benedict Canyon.

 

bild
Stuckväggar och golv av brasiliansk valnöt utmärker interiören.

De extra kontorsutrymmena lyckas helt smälta in i omgivningen i harmoni med platsens naturliga skönhet. Gerhard Heusch utvecklade det arkitektoniska konceptet för byggnaden år 2000 när han hade köpt omkring en halv hektar mark och bestämt sig för att förverkliga sin design där. Då tomten ligger på en sluttning i öster och bjuder på panoramautsikt över Benedict Canyon i väster valde han att integrera huset i landskapet i harmoni med den prunkande naturen.

Hans plan var bygga 10 stålpelare som håller uppe huset för att på så sätt undvika risken för jordskred. Efter en lång kamp mot stadens tjänstemän lyckades han till slut driva igenom sin innovativa vision av en minimal stödmur integrerad i landskapet och kunde därmed kringgå stadens stadsplaneringsregler som föreskriver ett avstånd på minst fem meter till närmaste sluttning.

Detaljplanen tillät honom att nu att börja bygga ett modernistiskt och spatiöst hus i den branta sluttningens trädkronor.

– En stödmur skulle i princip ha förstört miljön. Jag ville inte bygga ett hus som skulle stå som en isolerad skiljevägg mellan sluttningen och kanjonen.

 

bild
Oak Pass består av två delar: arkitekten Gerhard Heuschs bostad i den upplyfta enplansvillan och arkitektkontoret under mark, som tillkommit långt senare.

 

bild
Huset har byggts på en tomt inbäddad av grönska med fantastisk utsikt över Benedict Canyo. Stödpelarna håller upp huset.

 

Ett minimalistiskt ”trädhus”

Med tre meter i tak och breda fönster från golv till tak borgar Heuschs planering för att varje rum i den svävande helheten får en spektakulär utsikt. Och för att ytterligare betona uttrycket av obegränsat flöde har Heusch byggt in det mesta av infrastrukturen, som regnvattensystem, VVS och el i stödpelarna. Så fort man tagit steget genom ytterdörren har man fri utsikt genom en transparent glasvägg, bakom vilken döljer sig en fantastisk ekdunge, och därigenom förstärks den sömlösa kopplingen mellan den naturliga och den byggda miljön.

 

bild
Köket. Fönster från golv till tak och tre meters takhöjd skapar rymd åt rummet.

 

Invändigt är detta enplanshus inramat av stuckväggar och brasiliansk valnöt som ytskikt till golven. De specialdesignade möblerna, förvaringsutrymmena och listerna är tillverkade i Gerhard Heuschs minimalistiska anda. Det finns tre sovrum, varav två gästrum som kan kopplas samman tack vare en sinnrik skjutvägg. Spansk marmor pryder gästbadrummen medan accenter av portugisiska kalksten återfinns i det stora badrummet och ett badkar är tillverkat av detta material i ett enda stycke.

 

bild
Det mesta av infrastrukturen, som regnvattensystem, VVS och el i stödpelarna för att ge fritt spelrum för den avskalade designen.

 

På grund av en ny bestämmelse krävs nu en andra utgång baserat på husets totala yta, och därför tog Heusch fram en innovativ uppfinning genom att bygga en liten bro och en trappa som går ner från sovrummet till poolen och dess angränsande Zen-trädgård.

 

bild
Från sovrummet går man ner till poolområdet via en trappa.

 

Mest avslappnade ”arbetspendlingen”

Efter att ha byggt klart huset 2006 tillbringade Heusch några år i Argentina på uppdrag av ett hotellprojekt. När han återvände till Kalifornien 2010 ville han arbeta i samma inspirerande miljö som han bodde i. Tidpunkten för att bygga sitt nya kontor var inne –med en djärv underjordisk design respektfull mot hans hus som svävade uppe i trädkronorna.

 

bild
Utsikt från ett av sovrummen mot Benedict Canyon.

 

Heusch bestämde sig då för att bygga sitt nya kontor under Zen-trädgården, ett arbete som innebar att 80 lastbilslaster med jordmassor fick schaktas ut framför stödmuren. Det intilliggande poolområdet lämnades orört och han undvek noggrant att komma åt husets stödpelare. En av stödpelarna inlemmades till slut ändå i byggnaden. Med hjälp av en lokal entreprenör uppförde Heusch betongväggar, svetsade specialanpassade armaturer till förstärkningselementen av armeringsjärn innan cement hälldes i, detta för att tillgodose ledningsbehoven bland annat för el. Han tog ut ett fönster i den befintliga stödväggen samt en ingång i en nybyggd betongvägg. För att ta sig ner från huvudingången till kontorslokalerna har han byggt en trappa med utskjutande delar som också svetsats ihop med armeringsjärnen.

 

bild
Heusch har strävat efter att så långt det går integrera den byggda miljön med den naturliga.

 

När byggnaden var klar lade Heusch på ett betongtak. Han återställde sand och kullerstenar i trädgården, placerade ut stenar som utvunnits ur schaktmassorna på strategiska platser och kompletterade utrymmet med två golvpaneler av glas. Heusch hade därmed nått sitt mål att bygga 150 kvadratmeter kontorslokaler under mark badande i naturligt ljus.

– Jag är mycket nöjd med att ha kunnat harmoniera byggnaden i dess naturliga miljö. Jag har nu den lugnaste arbetspendlingen som jag kunde föreställa mig, säger Heusch.

Byggnaden stod färdig 2017 efter tio månaders arbete som på nytt gett Heusch internationell uppmärksamhet med ett projekt som i varje del är innovativt.

 

bild
Badkaret i stora badrummet är tillverkat av portugisisk kalksten i ett enda stycke.

Vid den tidpunkten i historien vi nu befinner oss, när den känsliga balansen mellan natur och bebyggelse växer exponentiellt i betydelse, väcker estetiken och innovationen i Oak Pass stort eko i arkitekturkretsar och tjänar som modell för framtida projekt.

– Det är helt klart en fördel med att bo på den plats jag har skapat. Projektets framgång och dessa kullars naturliga skönhet ger varje dag inspiration till hur arkitektonisk design kan integreras i sin naturliga miljö, avslutar Heusch.

 

bild
Stram och avskalad design i kontoret.

 

bild
Heusch tycker att detta är den mest avslappande ”pendlingen” till kontoret man kan föreställa sig.

 

bild

 

Foto: Frederico Zignani, Gerhard Heusch