AI-användningen växer snabbt inom fastighetsbranschen

AI bild av Fastigo. Pressbild: Fastigo
AI bild av Fastigo. Pressbild: Fastigo

Användningen av AI ökar i snabb takt, men många aktörer saknar fortfarande tydliga riktlinjer.
– Utvecklingen går fort och användningen av AI har ökat markant sedan förra året. Samtidigt upplever många fortfarande att de har för låg kunskapsnivå och att det saknas genomarbetade riktlinjer och strategier för användandet, säger Johan Mann, vd på Fastigo.

AI blir en alltmer naturlig del av vardagen
Enligt enkäten anser 84 procent att AI innebär en spännande möjlighet, vilket är en ökning med 19 procentenheter jämfört med året innan. Dessutom svarade 74 procent att de räknar med att arbeta med AI i framtiden — en tydlig uppgång även där. De områden där AI främst används är kommunikation, kundkontakt, HR, energibesparing, datahantering och ekonomi. Samtidigt har andelen som inte alls använder AI minskat från 24 till 12 procent på ett år.

AI påverkar personalbehov och kompetensutveckling
Nästan sju av tio företag planerar att utbilda sin personal i AI, vilket är en ökning med 11 procentenheter från föregående år. Samtidigt anger 20 procent att de kommer att nyanställa medarbetare med AI-kompetens, medan 9 procent tror att vissa jobb kommer att försvinna när AI tar över vissa arbetsuppgifter. Nära åtta av tio bedömer att AI kommer att användas för att effektivisera medarbetares arbete under det kommande året — en ökning med 62 procent sedan senaste mätningen. Större företag är generellt mer övertygade om detta än mindre.

Oro för säkerhet och kundrelationer
Många ser även risker med AI. Hela 78 procent pekar ut säkerhets- och integritetsfrågor som en negativ effekt av AI-användningen. Dessutom upplever 43 procent att chatbottar riskerar att försämra kundrelationerna. Trots detta har AI-användningen i kundkontakter ökat med 16 procentenheter jämfört med året innan, och fler ser tekniken som ett sätt att förbättra tillgängligheten.

Stort behov av riktlinjer och stöd
Endast 29 procent av företagen har idag utarbetat riktlinjer för AI-användning, och 81 procent upplever att de saknar tillräcklig kunskap på området.
– Det är centralt att vi som arbetsgivarorganisation förstår hur branschen upplever AI-användandet. Vi ser att det finns ett stort behov av stöd, och vi vill fortsätta vara en tillgänglig partner i det arbetet, säger Johan Mann.