Ett nytt höghus har uppförts i Norge. K8 fungerar både som en arkitektonisk markör och som ett inslag i stadens utveckling. Fasadentreprenören Staticus och arkitekterna på Schmidt Hammer Lassen har varit centrala för projektet, som är BREEAM-certifierat på nivån Excellent och kombinerar estetik med funktion, bland annat genom integrerad solavskärmning.
Foton: Schmidt Hammer Lassen, Jack Dempster & Staticus
Med sina 16 våningar och en glasfasad har K8 bidragit till att förändra ett tidigare kritiserat stadsområde. Projektet har genomförts trots politiskt motstånd och omfattande klargörandeprocesser.
Søren Arentsen, arkitekt på Schmidt Hammer Lassen, beskriver projektets mål:
- "Visionen var att skapa en ståtlig och ikonisk byggnad som kunde bidra till att ge kvarteret en ny identitet. Det skulle vara en tydlig signal om framtidstro och attraktivitet i centrum, samtidigt som byggnadens form utvecklades med hänsyn till både omgivningarna och volymutnyttjandet."
Han förklarar vidare:
- "Från vissa vinklar upplevs byggnaden smal och lätt, från andra mer kompakt. Vi arbetade medvetet med taktilitet och varma material i de nedre våningarna – där människor kommer nära – för att skapa en mer inbjudande upplevelse."
Ett nära tvärfackligt samarbete
Fasadutformningen krävde nära samarbete mellan arkitekt, entreprenör och leverantör för att balansera uttryck, funktion och budget. Staticus blev involverade tidigt, och erfarenheten från tidigare projekt underlättade anpassningen till byggnadens form och detaljer.
- "Vi har arbetat med Staticus tidigare, bland annat i Oslo. Vi visste att de kunde leverera kvalitet och vara flexibla, så det var ett medvetet val att föreslå dem för Skanska. I ett projekt som detta, där byggnadens visuella karaktär och tekniska krav är så tätt sammanvävda, är det helt avgörande med god dialog mellan alla discipliner," säger Søren Arentsen.
Ole Morten Helland, projekteringsledare på Skanska Norge, lyfter fram vikten av tidigt samarbete:
- "Vi visste redan från början att fasaden på K8 skulle bli tekniskt komplex, både med tanke på estetik och hållbarhet. Att ha med Staticus från starten gjorde det möjligt att utveckla optimala lösningar som gick att bygga utan att vi behövde kompromissa med det arkitektoniska uttrycket. Höghusfasader kräver hög grad av prefabricering och därmed tidig färdigställning av teknisk design. Särskilt gränssnittet mot våra stål- och betongarbeten behövde planeras noggrant så att produktionen på byggarbetsplatsen kunde pågå utan avbrott."
Integrerad solavskärmning och flexibel funktion på höjden
K8 har fungerat som pilotprojekt för integrerade lösningar där fasadvalet varit centralt.
- "Vi arbetade länge med olika fasadalternativ, inklusive användning av trä och solceller. En Closed Cavity-fasad ger effektiv solavskärmning utan att kompromissa med det visuella uttrycket. Traditionella solavskärmningar är ofta neddragna upp mot 50 % av tiden och dominerar därmed fasadens visuella karaktär. Genom att placera solavskärmningen inuti glaskonstruktionen får vi både prestanda och estetik. Det var avgörande för oss," säger Søren Arentsen.
Ole Morten Helland tillägger:
- "Closed Cavity Façade var en relativt ny lösning då. På grund av vindutmaningar på höghus kan det vara svårt att få driftsäkra lösningar med traditionell solavskärmning, samtidigt som det rent arkitektoniskt inte ser särskilt bra ut. Med Closed Cavity blev vind inte längre ett problem, fasaderna ser alltid bra ut – och vi är mycket nöjda med resultatet."
Anpassning till stadsmiljön
Fasadlösningen är anpassad efter stadens behov samtidigt som projektet hålls inom budget, trots pandemi och geopolitiska störningar.
- "Det har varit en lång och krävande process, där vi behövde anpassa standardlösningar för att uppnå det arkitektoniska uttryck vi ville ha. Vi har lärt oss mycket längs vägen – och det har Staticus också," säger Søren Arentsen.
Byggnadens höjd har krävt fokus på hur den upplevs i stadsbilden, med hänsyn till form, materialval och funktioner.
- "Ett höghus ger möjligheten att samla många funktioner på en kompakt yta. Samtidigt ställer det krav på arkitekturen, särskilt i norska stadsmiljöer med småhusbebyggelse och historisk struktur. Vi arbetade därför medvetet med övergångarna mot gatunivå och upplevelsen av skala," säger han och fortsätter:
- "Vi ville skapa en byggnad som bjuder in människor – inte bara de som arbetar där. Det är en byggnad man kan gå igenom, använda och uppleva. Lobbyn är öppen, det finns utställningsytor för konst och kultur samt café och restaurang. Du kan faktiskt ta hissen hela vägen upp och njuta av utsikten – så det är en byggnad för staden och människorna i den."