Muralmålningar och offentlig konst har under senare år blivit en del av stadsutvecklingen. Gatukonst kan skapa platser där människor möts, inspireras och får en känsla av tillhörighet. Det säger gatukonstnärerna Shai Dahan och Malin Sparrvardt i en intervju med Flügger.
Fler städer och kommuner ser konst som en del av samhällsbygget. Muralmålningar och gatukonst kan bidra till platser där människor vill vistas, fotografera och samtala. De kan fungera som mötespunkter och stärka lokal identitet.
När invånare ser sina kvarter förändras och fasader förvandlas till berättelser i färg kan det väcka en känsla av samhörighet. Konsten gör platsen mer personlig, speglar människors liv och historia – och kan förändra hur ett område upplevs, både för dem som bor där och för besökare.
- "Offentlig konst gör staden mer inbjudande och tillgänglig. Den skapar möten och samtal mellan människor som kanske annars inte skulle ha träffats," säger Malin Sparrvardt, som målar under artistnamnet Korallpionen. Hon har haft naturen som inspiration och började sin konstnärliga resa med akvarell och tatueringskonst i ett konstkollektiv, innan hon började arbeta i det offentliga rummet. Hennes verk präglas ofta av blommor och naturmotiv, men varje målning formas utifrån platsens arkitektur, historia och omgivande miljö.
Från gatukonst till stadsbilder
För den Los Angeles-födde konstnären Shai Dahan började allt med graffiti i tonåren. Det som tidigare var ett rebelliskt uttryck har blivit ett sätt att berätta historier i det offentliga rummet – om människor, platser och kultur.
- "Konst är ett språk som talar till alla. Jag vill skapa verk som blir landmärken och som väcker känslor. Om jag kan göra bara en person glad med mina muraler, då har jag lyckats," säger Shai Dahan.
Shai har bland annat skapat målningar av dalahästar på Landvetter flygplats, i London, Sydafrika och New York. Han har också målat världens största dalahäst i Partille med färg från Flügger.
Både Malin och Shai betonar att deras verk ska samspela med omgivningen och påverka människor som bor och arbetar i området.
- "Jag tar alltid utgångspunkt i platsen. Jag tittar på färger, arkitektur, historia och växtlighet. Ett verk ska kännas som att det växer fram ur miljön, inte bara placeras ovanpå den," säger Malin Sparrvardt.
Flyttbara muraler och hållbarhet
Hållbarhet är en viktig aspekt för båda konstnärerna. Val av material och färg påverkar hur länge verken håller mot väder och slitage, samtidigt som de ska vara säkra för konstnären och miljön.
Ett exempel är Malins arbete för AB Kristianstadsbyggen. Muralen i Kristianstad skapades i samband med bolagets 75-årsjubileum och målades på 190 fasadplattor som senare ska monteras ner och spridas till åtta olika bostadsområden i kommunen. Färgen sponsrades av Flügger.
Verket är världens första flyttbara muralmålning i storformat och visar hur konst kan vara både föränderlig och beständig.
- "Vi ville skapa något som kunde fortsätta leva och bli en tillgång för flera platser i staden. Det var en utmaning, men också roligt," berättar Malin Sparrvardt.
Framtidens stad – där konst och vardag möts
När städer växer och förtätas ökar behovet av miljöer som upplevs som mänskliga och meningsfulla. Konst kan bidra till detta, inte bara som utsmyckning, utan som en social faktor.
- "Konsten gör våra gemensamma rum mer levande. Den påminner oss om att staden inte bara är byggnader och trafik – den är fylld med människor, känslor och berättelser," säger Shai Dahan.
- "Jag tror att framtidens stad kommer att bli ett galleri utan väggar. Konst är till för alla – oavsett ålder, bakgrund eller språk. Det är vad som gör den så kraftfull," avslutar han.