Parul Sharma släpper handbok om tillbörlig aktsamhet i byggsektorn


Författaren Parul Sharma. Pressbild: Institutet mot mutor
Författaren Parul Sharma. Pressbild: Institutet mot mutor

Handboken ger konkreta exempel, checklistor och verktyg för leverantörsgranskning och pre-due diligence-procedurer. Den visar hur bygg- och fastighetsbranschen kan arbeta med tillbörlig aktsamhet i vardagen. Branschen hanterar leverantörskedjor som ofta innebär hög risk, både i Sverige och internationellt. I boken presenterar Parul Sharma metoder för att hantera arbetsvillkor, korruption, spårbarhet och miljörisker.

Författaren Parul Sharma säger:
”Bygg- och fastighetssektorn är idag en av Sveriges minst mogna branscher när det gäller etik, kontroll och antikorruption, och detta påverkar tillbörlig aktsamhet i värdekedjorna. Det är ett underskott som på sikt kan påverka både affären och demokratin. Vi ser en byggbransch där 20 % av alla mutbrottsdomar sker, där stora belopp hanteras via falska bolag, där arbetskraft exploateras och där riskerna för miljöskador och mänskliga rättighetsbrott är omfattande i hela materialkedjan. Det här är inte enstaka undantag, det är systematiska brister. Det är därför min handbok är nödvändig: branschen behöver verktyg, metoder och kontroll, inte fler ursäkter.

Branschen måste sluta gömma sig bakom långa underentreprenörskedjor och ’vi löser det via kontakter’-kulturen. Det finns inga ursäkter kvar. Alla aktörer, stora som små, måste nu skaffa sig verktygen, kunskapen och modet att arbeta med tillbörlig aktsamhet på riktigt. Först då kan byggsektorn hantera det förtroende och de skattemedel den förvaltar.

Om byggsektorn redan ligger lågt när det gäller antikorruption, ett hårt reglerat område i Sverige och internationellt, kan vi anta att situationen kring mänskliga rättigheter och social dumping är liknande. Det är ingen hemlighet, alla i branschen känner till detta systemfel.

Därför säger jag det rakt ut: Minst varje hållbarhetsansvarig i branschen behöver min handbok. Tillbörlig aktsamhet är inte ett ’nice to have’ längre. Det är branschens nya överlevnadskrav — och detta kräver ett hantverk.”