Färre besökare men intensiv mässa

Foto: Bosse Lind
Foto: Bosse Lind

Nordbygg avslutades i fredags. 900 utställare inom bygg, fastighet och VVS mötte ungefär 48 000 besökare under fyra intensiva dagar på Stockholmsmässan.

– Det är ett par tusen besökare färre än under Nordbygg 2014, men fortfarande en mycket hög siffra. Att så många mitt under en historisk högkonjunktur prioriterar att lägga en eller ett par dagar på Nordbygg är glädjande - och styrkebesked för mässan, säger projektchef Peter Söderberg.

– Vi har stor respekt för den investering som deltagande i Nordbygg innebär för våra utställare. Vi har ett ansvar att ständigt förbättra vårt erbjudande. Enligt vad jag hört ute i hallarna har vi lyckats riktigt bra i år, säger Peter Söderberg.

Inför Nordbygg 2016 har detta arbete bland annat bestått av ett förfinat och intensifierat målgruppsarbete.
– Före varje upplaga av Nordbygg arbetar vi med projektpartners och i direkt dialog med utställargruppen. Utifrån den dialogen arbetar vi aktivt med att nå de önskade målgrupperna, säger Peter Söderberg.

Planeringsarbetet inför Nordbygg 2018 har redan dragit igång.
Digitaliseringen och det internationella utbytet som fått ökad betydelse för varje Nordbygg kommer att få en ännu större plats då.
– Flera utställare har redan bokat sig för Nordbygg 2018 för att försäkra sig om en plats, säger Peter Söderberg.