Intresset att leva cirkulärt är stort bland unga

HSB Living Labs tvättstudio där flera delningstjänster finns för de boende. Foto: Paul Björkman

Att dela redskap, nyttja en bilpool, köpa mat med kort datum och ha gemensam vårdnad för en corona-hund är trender i tiden och att leva cirkulärt har blivit en livsstil för många unga i Göteborg. Begagnade böcker, möbler och växter toppar listan över det som man är mest intresserad av att köpa/sälja/byta. Det visar en undersökning med 1500 personer i storstadsregionerna som HSB låtit göra.

Delningsekonomi är en växande trend som innebär att man delar varor och tjänster med varandra. En ny undersökning från HSB visar att unga vuxna (18-29 år) i storstäderna har ett mycket större intresse av att dela saker än befolkningen i övrigt och även av att köpa/sälja eller byta begagnade saker.

I HSBs forskningsarena HSB Living Lab i Göteborg utvecklas och testas lösningar för framtidens hållbara boende. Där har man under flera års tid drivit olika projekt inom området cirkulär ekonomi.

– Intresset av att leva cirkulärt ökar i hela befolkningen, men det är särskilt tydligt bland unga. Att dela saker minskar belastningen på miljön och sparar pengar, men delningsekonomi kan också på ett väldigt fint sätt bidra till gemenskap och social hållbarhet och förenkla vardagen, säger Emma Sarin, projektchef HSB Living Lab.

Gym, maskiner och solceller populärt i Göteborg
Högst på listan av det som man är mest intresserad av att dela i Göteborg står gym, redskap, solceller och laddstolpar. Spännande bubblare i tiden är exempelvis odling, bikupor och husdjur.

bild

Mer än varannan ung vuxen Göteborgare (66%) kan tänka sig dela mat med kort datum med sina grannar för att minska matsvinnet. Motsvarande siffra för allmänheten är 43 procent. Fem unga vuxna av tio i Göteborg (54 %) kan tänka sig dela tvätt i samma tvättmaskin. Motsvarande siffra för allmänheten är 25 procent.

Det som de allra flesta helst vill köpa/sälja/byta på loppis är böcker, möbler och växter. Även här sticker de ungas intresse ut, men även kvinnor har ett stort intresse.

Fem-i-topp: detta vill man byta/köpa/sälja till sina grannar t ex på en loppis (Göteborg)
1. Böcker – alla 74% – kvinnor 82%, unga 68%
2. Möbler/inredning – alla 73% – kvinnor 78%, unga 72%
3. Växter/skott/frön – alla 68% – kvinnor 77%, unga 67%
4. Porslin/glas/husgeråd – alla 67% – kvinnor 75%, unga 61%
5. Elektronik alla 67% – kvinnor 68%, unga 72%

Om undersökningen:
Opinionsundersökningen har gjorts av Demoskop på uppdrag av HSB. 1500 personer i ett representativt urval i storstadsregionerna (500 personer per stad) har intervjuats under september 2021.