Mot bakgrund av den kritik som riktats mot Hemnet och den ökade granskning som nu sker från Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) vill FMF tydliggöra sin ståndpunkt.
Hemnet har under lång tid erbjudit en plattform och en tjänst som varit central för bostadsmarknaden. Att en bostadsannons får synlighet är betydelsefullt för både köpare och säljare, och det är i slutänden alltid kunden som bestämmer hur annonsen ska utformas. Denna modell har historiskt fungerat och bidragit till transparens i bostadsförsäljningen.
Mäklarkåren har historiskt följt fastighetsmäklarlagen och de riktlinjer som reglerar ersättningsmodeller. Redovisning gentemot kund sker alltid öppet och i enlighet med gällande formalkrav, vilket bidrar till transparens och förtroende.
Utvecklingen de senaste åren visar dock på en obalans. Mäklarföretagen står för investeringar i fotografering, bildmaterial och presentation – resurser som Hemnet i sin tur använder för marknadsföring. Det är rimligt att branschen får täckning för dessa kostnader och att en del av värdet återförs till mäklarföretagen. Samtidigt har Hemnets avgifter stigit, medan arvodena till mäklarna pressats nedåt. Detta kan på sikt påverka mäklarkåren och kvaliteten för bostadskunden.
Samarbeten och olika former av kringtjänster är inte nya i branschen. De har ofta varit viktiga för att mäklarföretag ska kunna upprätthålla sin verksamhet och har i många fall skapat mervärde för både parter och kunder. Därför bör frågan om vad som anses förtroenderubbande ses i ett bredare sammanhang.
Hemnets stigande prisnivåer har lett till att fler mäklare rekommenderar alternativ till sina kunder. När annonskostnaderna upplevs som höga påverkar det praktiskt valet av kanaler. Det finns exempel där mäklare avrått kunder från att annonsera på Hemnet om det inte bedömts ge ett bättre slutresultat. FMF betonar att mäklarens uppdrag är – och förblir – att värna kundens bästa.
FMF menar att debatten bör fokusera på uppdragsgivarens intresse. Mäklarens uppdrag är att skapa bästa möjliga förutsättningar för en försäljning och ett så högt slutpris som möjligt. I en långsammare marknad kan bred exponering vara viktig för att nå dit.
Den obalans som finns gäller främst Hemnets prismodell i relation till de sjunkande provisionerna för mäklarna. Det är dessa skillnader som bör granskas och belysas, eftersom de kan påverka branschens långsiktiga hållbarhet.