Stockholm och Göteborg med tunga delegationer på MIPIM

På mässan visade Göteborg upp omfattande planer för stads- och regionsutveckling de närmaste 10-20 åren. 5 miljoner kvadratmeter ska bebyggas, vilket motsvarar 25000 lägenheter och 50000 nya arbetsplatser. Samtidigt är Västsvenska paketet den största infrastruktursatsningen i regionen sedan 1960-talet. Foto: Markku Björkman
På mässan visade Göteborg upp omfattande planer för stads- och regionsutveckling de närmaste 10-20 åren. 5 miljoner kvadratmeter ska bebyggas, vilket motsvarar 25000 lägenheter och 50000 nya arbetsplatser. Samtidigt är Västsvenska paketet den största infrastruktursatsningen i regionen sedan 1960-talet. Foto: Markku Björkman
Stockholms satsning i Cannes omfattar flera seminarier och gemensam marknadsföring av hela Stockholmsregionen. PÅ MIPIM ledde Stockholms finansborgarråd Sten Nordin tillsammans med nationella och internationella investerare ett seminarium om fastighetsinvesteringar i Stockholm. Foto: Markku Björkman
Stockholms satsning i Cannes omfattar flera seminarier och gemensam marknadsföring av hela Stockholmsregionen. PÅ MIPIM ledde Stockholms finansborgarråd Sten Nordin tillsammans med nationella och internationella investerare ett seminarium om fastighetsinvesteringar i Stockholm. Foto: Markku Björkman
”Stockholmsfiket” i MIPIMs svenska monter. Enligt senaste uppgifter slutfördes även här en rad affärer redan under MIPIMs första dagen. Foto: Markku Björkman
”Stockholmsfiket” i MIPIMs svenska monter. Enligt senaste uppgifter slutfördes även här en rad affärer redan under MIPIMs första dagen. Foto: Markku Björkman

Stockholm medverkar på MIPIM med fler partners än någonsin.  Hela 27 partners från näringslivet är representerade, och dessutom deltar 18 kommuner som företräder Stockholmsregionen. Stockholms Business Region har räknat ut att det finns investeringspotential i Stockholms län på 800 miljarder fram till 2020.

Dessutom deltar Airport City Stockholm. Under ett seminarium presenterades en ny tillväxtrapport, framtagen av PWC London, med enastående siffror om flygplatsstadens påverkan på regionens tillväxt.

Även på årets MIPIM uppträdde Stockholm som ”The Capital of Scandinavia”.  Idén om att agera som huvudstad i en region har uppenbarligen spridit sig. I närheten av den stockholmska montern presenterade nordfinländska staden Uleåborg sig som ”The Capital of Northern Scandinavia”.

Under förra årets MIPIM lämnade Stockholm omisskänneliga spår på fastighetsmässan i Cannes staden utropades till Europas mest spännande investeringsplats. Nu har den svenska huvudstaden återvänt till MIPIM med ett paket innehållande ytterst generösa investeringsmöjligheter.

– Stockholm är en intressant marknad, som visar en stark tillväxt och med stöd av en sund ekonomi kommer att fortsätta att vara attraktiv", sade Carl Wingmark, chef på konsultföretaget PwC.

Satsningen i Cannes omfattar flera seminarier och gemensam marknadsföring av hela Stockholmsregionen. PÅ MIPIM ledde finansborgarrådet Sten Nordin tillsammans med nationella och internationella investerare ett seminarium om fastighetsinvesteringar i Stockholm.

– Om Stockholmsregionen ska växa i den takt som det finns potential för så är utländska investeringar viktiga för tillväxten. Samarbetet mellan kommuner och partners i regionen är avgörande för slagkraften. Det är viktigt att vi visar upp vår konkurrenskraft här på MIPIM för att attrahera internationella investeringar, säger Olle Zetterberg, vd på Stockholm Business Region.

Under MIPIM-mässans första dag slutfördes en affär mellan Fabege och Olov Lindgren i Cannes. Det var Fabege som avyttrade fastigheten Kolonnen 7 som ligger i hörnet Götgatan/Ölandsgatan, Stockholm, till Olov Lindgren. Tenzing var rådgivare till säljaren Fabege.

Fastigheten omfattar cirka 3 400 kvm fördelat på kontor, butiker och 12 bostäder. Fastigheten är byggd 1965. Köparen övertar fastigheten den 11 april. Fastighetsvärlden bedömer vederlaget till cirka 150 miljoner kronor.

Lär av andras satsningar

Göteborgsregionen i sin tur representeras i år på mässan av 21 politiker och tjänstemän. På plats finns representanter från Fastighetskontoret Göteborgs Stad, Stadsbyggnadskontoret Göteborgs Stad, Framtidskoncernen, Älvstranden Utveckling AB och Business Region Göteborg AB.

Denna västsvenska metropol är på plats för att marknadsföra regionen för att på så sätt attrahera nya företag och investeringar.

Mässan är också en viktig plats för att lära sig av andras satsningar kring stadsutveckling. Förvaltningarna och bolagen samverkar även med aktörer från näringslivet för att säkra den fortsatta utvecklingen av Göteborgsregionen.

På mässan visade Göteborg upp omfattande planer för stads- och regionsutveckling de närmaste 10-20 åren. Göteborg i form av en modell med alla nya projekt samlade en hel del intresserade. Trots att ryska städer också var representerade på mässan var det av någon anledning betydligt glesade med folk i deras monter än hos Göteborgs variant.

Drygt 5 miljoner kvadratmeter ska bebyggas i Göteborg, vilket motsvarar 25000 lägenheter och 50000 nya arbetsplatser. Samtidigt är Västsvenska paketet den största infrastruktursatsningen i regionen sedan 1960-talet.

– Göteborgsregionen behöver fler etableringar och investeringar för att kunna växa och på sikt skapa fler arbetstillfällen, säger Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg, som projektleder Göteborgsregionens mässdeltagande.

För att klara av att genomföra alla planer krävs det enligt Göteborgs representanter även internationella investerare. På Mipim presenteras därför Göteborgsregionens stora utvecklingsprojekt samt vilka investeringsmöjligheter som finns. Bredden och kompetensen inom näringslivet kommer också att lyftas fram samt vår spetskompetens inom hållbarhet. Detta i kombination med att regionen är en attraktiv plats att leva, verka och bo i är viktiga faktorer för den som ska välja etableringsort.

- Det är långt ifrån självklart att stora internationella företag väljer Göteborg. Och när de väljer var i världen de ska etablera sig så är det långa processer som ligger bakom. Det är viktigt att vi aldrig lutar oss tillbaka utan att vi ständigt är proaktiva. Göteborgsregionen behöver fler etableringar och investeringar för att kunna växa och på sikt skapa fler arbetstillfällen, säger Patrik Andersson, vd Business Region Göteborg, som projektleder Göteborgsregionens mässdeltagande.