Akademiska Hus inviger solcellsdriven laddstation

Foto: Mats Andberger
Foto: Mats Andberger

Nu har den första solcellsdrivna laddstationen i innerstan invigts av Akademiska Hus. Laddstationen på KTH Campus i Stockholm gör det möjligt för elbilsägare att köra sina fordon med hjälp av solel.

Tillsammans med trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) och KTH:s vicerektor för hållbar utveckling, Göran Finnveden, premiärladdade Akademiska Hus regiondirektör Sten Wetterblad den första elbilen. 

Laddstationen är framtagen av Solelia Greentech och har plats för två bilar. Över respektive parkering finns ett sju kvadratmeter stort tak med solceller vilket ger en maxeffekt på cirka 1kW och en årlig produktion på upp till 1200 kilowattimmar. Det ger i storleksordningen 700 till 1000 mils bilkörning per år beroende på biltyp och körstil.

− Akademiska Hus vill vara med och utveckla framtidens hållbara campus. Att investera i lokalt förnybar energi, här i form av en solcellsdriven laddstation, är ett steg på vägen. Vi vill på detta sätt också premiera bilister på campus som väljer en miljövänlig elbil, säger Sten Wetterblad, regiondirektör på Akademiska Hus region Stockholm.

Laddstationen ansluts till Akademiska Hus elnät på KTH Campus. Eventuell överskottsel från solcellsproduktionen används till fastigheternas drift när laddning inte sker. Skillnaden mellan uppmätt produktion och konsumtion ger underlag för hur mycket el som levereras till fastigheten. Motsvarande mängd kan sedan användas för laddning vid andra tillfällen.

− KTH:s campusmiljöer ska präglas av kreativitet och hållbar utveckling. Solcellsladdstationen är ett utmärkt exempel på detta, säger Göran Finnveden, vicerektor för hållbarhetsfrågor KTH.

− I en växande stad har alla ett gemensamt ansvar för vår miljö. Det är därför glädjande att Akademiska Hus och Solelia Greentech tagit initiativet till Stockholms innerstads första solcellsdrivna laddstation och är ett bra exempel på hur forskning och utveckling går hand i hand med en god miljö för kommande generationer, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.